onsdag den 2. juni 2010

Flynder satsning!


Måske den eneste hele dag uden regn og blæst på hele turen, så det blev resolut besluttet at tage over Ringvassøya med færgen til Rebbenesøya, for at komme tæt på pladserne i Skagøysund.

Jeg havde ikke læst tidsplanen ordentligt, så jeg kom ti minutter for sent til en afgang og kunne kigge langt efter den færge. Ok, der går altid en færge…….men der er bare det ved det, at den næste går fire timer senere!!!!!!!


In the middle of nowhere, og kun et par forladte sommerhytter. Når man endelig skal strande, så er det godt at det er i høj sol og svag vind. Men hvor ville det være bedre, hvis man var fremme og kunne nyde det gode vejr i kajakken og fuld flex på klingen

Rebbenesøya kysten mod Skagøysund blev check'et for gode steder at lægge kajakken i. I en godt beskyttet vig lå der et bådhus, og stranden var kun 20 meter fra vandet. Der stod et par gamle gubber og lurede, så jeg skulle lige hen og hilse.


De var super flinke og meget snakkesaglige, så de fortalte at det var mange år siden der havde været fisk i sundet. "Altså, småtorsk kan man altid fange, men kveite kan du godt glemme alt om". Jeg gjorde nu forsøget alligevel, og stod ud i spejlblankt vand og sol fra en klar himmel.


Der blev fisket i tre timer og fanget småtorsk og ingen kveite - præcis som gubberne havde forudset. I mellemtiden var det gode vejr afløst af en temmelig frisk sydvestenvind, let regn og bølger som knækkede i en halv meters højde. Havde jeg dog bare været tidligere ude og nået det første færge……og så holdt vejrudsigten i øvrigt heller ikke denne gang.

På vejen hjem skulle fjeldet og mulige isætningssteder lige undersøges. Både ren og elg var fritgående, så man kan ikke bare race af sted. Det blev en lang dag, hvor jeg var ude i 16 timer og fik kun roet og fisket i de tre.

Ingen kommentarer: