lørdag den 7. januar 2012
Ny kajak - jubiiii
En ny kajak er ikke bare noget man tager ned i Bilka og lægger ned i indkøbsvognen.
Ofte er der gået måneder - måske år - forud for selve valget. Udvalget på markedet har ikke gjort det lettere, for hvad nu hvis man kom til at vælge den forkerte? Men så er det godt at der findes forretninger som kan guide os i den retning, som ens behov nu engang peger.
Nogle kajakker leveres uden ror, mens andre leveres med. I dette tilfælde taler vi om en Venture Easky 17 kajak, som er født med finne og forberedt til montering af ror. Man kan sige, at denne kajak er meget vel forberedt til ror, for ikke nok med at skroget er forberedt, men man har fabrikkens side også ulejliget sig med at trække yderkabler og montere bøsninger og bajonetfatning.
Til rent ro-brug vil det i mange tilfælde være tilstrækkeligt med finnen, for lige præcis denne kajak med markant knækspant skrogfacon. Men til drivfiskeri er det praktisk at kunne vende kajakken måske de 10-20 grader i den retning man kaster, så jeg foretrækker at bruge en kajak med ror.
Kontroller produktet
Inden vi går i gang med roret kan vi lige se lidt nærmere på kajakken, for at checke om alt er som det skal være, og at der ikke er nogen fejl på skroget etc. Kajakken er udstyret med et meget praktisk justerbart ryglæn, og det skal naturligvis fungere upåklageligt.
Ved gennemgangen af kajakken faldt jeg over denne nitte, som er knækket 2-3mm over hvor den skulle. Den sidder og holder det beslag man kan sikre kajakken med, lige bag cockpittet.
Forestil dig, at du lige har købt en tørdragt til kr. 5.000, og du ved den første re-entry øvelse du laver, får en flænge på 30 cm i dragten. Sagt med andre ord: Det skal fikses hurtigst muligt. I dette tilfælde blev nitten slebet ned, men den kunne også blive boret ud, for at montere en ny.
Montering af pagajholder
Nå, ellers ser det ikke ud til at der er flere fejl eller mangler. Næste opgave er at montere pagaj- holderen. Nogle kajakker har dårlig plads fra cockpit kanten til siden af kajakken, men for denne Easky ser det rigtig fint ud.
Hvor langt fremme eller tilbage pagajholderen skal sidde er individuelt, men jeg foretrækker at den sidder nogle cm bag min hofte. Jeg genbruger det ene hul fra den ene beknebsclamp. Beknebs- clamp'en afmonteres og jeg monterer pagajholderen med en skrue i det bagerste hul i holderen.
Skruerne som følger med Watertrail pagajholderen synes jeg ikke duer, så jeg har været i en bådudstyrsforretning og købe undersænkede skruer, skiver og selvlåsende møtrikker som passer i tykkelse og længde. Alle dele er naturligvis rustfrie.
Når pagajholderen sidder med den ene skrue, så sæt pagajen i holderen og vip den lidt op eller ned, så den passer med at være vandret. Det er lettere at se om den sidder rigtigt, når pagajen er placeret i holderen. Tag pagajen ud af holderen og marker der hvor hullet skal bores.
Drej holderen lidt til siden, og bor med et passende størrelse bor hullet til den forreste skrue. Denne Watertrail pagajholder er også god som holder til fangstnettet, men det er en anden historie.
Afmontering af finne
På denne Easky er det ikke nødvendigt at afmontere finnen for at montere et ror. Men jeg gør det alligevel, for jeg vil udelukkende komme til at bruge roret, og helt sikkert også på hver eneste fisketur. Finnen er ganske enkelt monteret, og den afmonteres også ganske enkelt.
Rorsystemet
Når du vælger rorsystem til din kajak - hvad enten det er til en gammel kajak eller en ny - så vær sikker på at du får den rette type som passer til din kajak.
Du skal også sikre dig, at rorsystemets pedaler passer til din kajak, så det let kan monteres der hvor dine gamle fodstøtter sidder. Gør de ikke det, skal du have et sæt adapterplader med. Rorsystemet jeg har valgt er et SmartTrack system.
Der findes mange systemer at vælge mellem, men dette er enkelt og hurtigt at montere, ligesom det har gode justeringsmuligheder når det er monteret og så er det enkelt at betjene.
Pak alle delene ud og check at alt er som det skal være. Dette sæt består hovedsagligt af pedaler/fodstøtte, wire, bajonet-ror, blad, betjeningsline, samt diverse skruer og andre smådele.
Pedalerne
Jeg vidste på forhånd at pedalerne ikke passede til de eksisterende huller fra fodstøtten, så jeg havde fået et sæt adaptorplader med. Jeg afmonterede fodstøtterne og holdt dem op på adaptorpladerne og markerede på pladerne hvor hullerne til kajakken skulle være.
Dernæst tog jeg de nye pedalskinner og holdt op på adaptorpladerne så hullerne til kajakken var fri og jeg markerede hvor hullerne til pedalskinnerne skulle være. Herefter lagde jeg de to adaptorplader sammen og borede hullerne der hvor jeg hade markeret.
Pladerne er født med nogle huller, men de passede hverken til kajak eller pedalskinner. Herefter monterede jeg pedalskinnerne på adaptorpladerne, og begge dele blev monteret i cockpittet på kajakken.
Vær opmærksom på, at ved brug af adaptorplader vil placeringen af pedalskinnerne være nogle centimeter forskudt i forhold til dine gamle fodstøtter.
Afmontering af fodstøtter
Her ser du hvordan forstøtterne er monteret fra fabrukkens side.
Disse to skruer på ydersiden af skroget holder de fabriksmonterede fodstøtter. Der følger ikke skruer med ror-pedalerne, da man går ud fra, at man bruger skruerne fra fodstøtterne.
Men noget gik galt over den Engelske kanal, for fodstøtterne var med tomme gevind (og lidt for lange) mens gevindet i ror-pedaler er med millimeter gevind. Løsning: Afsted til bådudstyrsforretningen.
Montering af roret
Montering af pedalskinnerne er nok det mest besværlige. Herefter er det meget enkelt og hurtigt overstået. Roret monteres i bajonetbøsningen i kajakken ved at rotere roret næsten 180 grader og så ned i bund, og roret drejes tilbage på den plads det normalt skal sidde.
Bladet monteres meget enkelt ved samme lejlighed. Nu kan betjeningslinen meget enkelt fastgøres på bladet og trækkes frem til beknebsclamp'en.
Wirerne
Wirerne fra pedalerne føres gennem PE rørene og den lille krympeslange trækkes på wiren inden den monteres i det selvlåsende beslag på roret.
Wirerne strammes godt og enderne klippes 5-10cm fra roret. Vent med at krympe slangen, til du har været ude at ro nogle gang.
Afslutningerne
Efter en 5-10 ture er wirerne strakt ud til den længde de vil ha' i resten af systemets levetid. Løsne det slevlåsende beslag og stram wiren til. Det kan måske strammes så meget op, at der er kommet 4-5cm wire i overskud.
Det klippes af og de små aluminiumshætter klemmes på enden, og til sidst kan man krympe slangestumperne over enden af wiren med en lighter.
Efter ovenstående vejledning er det bare om at komme på vandet og få prøvet hele systemet af.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar